Pagina's

zondag 26 augustus 2012

Het begin

Vanaf vandaag zal ik een soort dagboek bijhouden van mijn kook- en bakcreaties. De nadruk zal liggen op bakcreaties omdat ik bakken toch stiekem net wat leuker vind. Sinds een aantal jaar ben ik begonnen met bakken, het begon allemaal met de Dr. Oetker en Koopmans pakjes. Maar al snel wilde ik meer en grootser en daar waren geen pakjes voor. Erbij komend dat het toch leuker was om helemaal 'from scratch' te beginnen, ben ik mij gaan verdiepen in de bakwereld. Ik wil met deze blog mijn reis door de bakwereld in kaart brengen en delen met de rest van de wereld. Voor vragen en opmerkingen mag je me altijd mailen!

Vandaag heb ik aardig wat tijd in de keuken doorgebracht. Het begon allemaal dinsdag, toen ik besloot dat ik meer taarten wilden bakken. Maar al die taarten krijg ik in me eentje natuurlijk niet op, en toch wil ik meer oefenen met taarten. Daarop besloot ik opzoek te gaan naar een kleine springvorm, bij de Hema ben ik geslaagd met een springvorm van 16 centimeter. Perfect voor 1 persoonstaartjes. (Of voor meerdere mensen natuurlijk.) Vandaag heb ik de springvorm dan ook ingewijd met een mini lemoncurd cheesecake. Het ging niet helemaal zoals gepland, ik had een Hard Wenerdeeg gemaakt, maar na een paar minuten in de oven zag ik tot mijn schrik dat mijn hele opstaande rand verdwenen was. Dat is gelukkig niet een enorm probleem bij een cheesecake, zolang de bodem maar niet zou verdwijnen. Gelukkig bleef die intact. De vulling heb ik gemaakt door ricotta te mengen met zelfgemaakte Lemoncurd en 2 blaadjes gelatine er doorheen te roeren. Maar mag ik eerst even aandacht voor de Lemoncurd. Ik had nog nooit in me leven Lemoncurd gegeten en wat een gemis! Het is zo simpel, zo snel klaar en zo heerlijk, hoe heb ik hier ooit zonder kunnen leven? Ik ga morgen meteen naar de Xenos om een klein weckpotje te halen zodat ik het kleine beetje dat over is goed kan bewaren.

Na ongeveer 2 uur in de koelkast was hij goed opgesteven en had ik een heerlijke mini cheesecake. Ik wil jullie het recept niet onthouden:

Mini Lemoncurd Cheesecake

Bodem (springvorm 16cm)
  • 25 gram suiker
  • 50 gram koude boter
  • 75 gram bloem
  • Half ei
Meng alle ingrediënten snel tot een soepel, samenhangend deeg. Maak er een dunne plak van en rol hem in huishoudfolie en leg hem minstens een kwartier in de koelkast. Rol hem daarna uit tot een dunne plak en bekleed je springvorm, hij mag overhangen. Prik gaatjes in de bodem en bak hem blind in de oven, op 200 graden 20 minuten.

Lemoncurd:
  • 2 eidooiers
  • 2 citroenen
  • 125 g suiker
  • 1 el maïzena
  • 50 g koude boter
Rasp de schil van de citroenen, neem geen wit mee. Pers de citroenen uit in een steelpannetje, voeg de rasp en suiker toe en breng al roerende aan de kook. Meng ondertussen de maizena met een klein beetje water tot een glad papje en voeg bij de eierdooiers. Meng dit goed met een garde, schenk een beetje van het kokende citroensap bij het eiermengsel en roer goed door. Voeg het eimengsel daarna weer bij de rest van het pannetje en blijf continu roeren totdat je een dikke substantie hebt. Laat je mengsel afkoelen in een waterbad en roer er de blokjes koude boter doorheen. Goed roeren zodat je geen klontjes hebt, je kan het desnoods nog door een zeef werken.

De vulling:
  • Bakje Ricotta
  • Lemoncurd
  • 2 blaadjes gelatine
Volg de instructies op de verpakking van de gelatine. Meng de ricotta met de lemoncurd, hoeveel lemoncurd je toevoegt ligt aan je eigen smaak. Roer er op het eind de gelatine door, schenk in de springvorm op de bodem en zet minstens 2 uur in de koelkast. 

Tadaa, met één hand

Toen de Lemoncurd aan het afkoelen was, zat ik te bedenken wat ik met mijn 2 eiwitten zou doen. Heel toevallig had ik nog een recept liggen voor Haagse Bluf. Dus dat werd het toetje bij het middageten.

Haagse Bluf (voor 4 personen)
  • 500 gram frambozen
  • Sap van ½ citroen
  • 1 eiwit
  • 2 el suiker
Pureer 100g frambozen met het citroensap. Druk het door een zeef met de bolle kant van een lepel. Zorg dat je een vetvrije mengkom hebt, dit kan je bereiken door met een halve citroen door je mengkom te gaan. Voeg het eiwit en de suiker aan de frambozenpuree toe en klop tot stijve pieken. Leg in ieder glas 100 gram frambozen en schenk het eiwit erover. Je zou er nog lange vingers bij kunnen serveren. Eet smakelijk!

Iets minder frambozen dan in het recept, maar het smaakte er niet minder om. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten