Pagina's

vrijdag 21 februari 2014

BC #3 Peanutbutter jelly time

Het derde baksel van mijn Baking Challenge was een cupcake, een hele bijzondere cupcake. Hij stond in het hoofdstuk 'klassiekers' en ik had er wel vaker van gehoord maar het leek mij niet heel erg lekker. Maar ik was een challenge begonnen, dan kon deze uitdaging er ook nog wel bij. Ik heb het hier over de pindakaas cupcakes met jam. Eerst naar de winkel om pindakaas met stukjes te halen, normaal heb ik de gladde pindakaas maar in dit recept stond nadrukkelijk vermeld dat met de stukjes het lekkerst zou zijn. Het recept was voor 18 cupcakes, ik had het gehalveerd en nog kwam ik op 10 cupcakes uit. Gelukkig klopten de verhoudingen verder wel, ik heb ondertussen een basisrecept voor cupcakes maar die was toch wel anders dan dit recept. Maar hij rees mooi en werd mooi bruin, top! Laten afkoelen de topping gemaakt, een pindakaasglazuur, ook hier was ik in het begin niet van overtuigd. Maar door de poedersuiker en boter werd de crème mooi zacht en zat er geen overheersende pindakaas smaak aan. De helft van de cupcakes uitgehold om ze te vullen met een theelepel aardbeienjam, ik deed de helft omdat ik ook graag wilde weten hoe ze zonder jam zouden smaken. Erg lekker kan ik je vertellen, maar met jam is die nog lekkerder! Glazuur erop, een kleine dot jam zodat ik de gevulde cupcakes kon onderscheiden van de niet gevulde en proeven maar! Goh, dat is nog eigenlijk best lekker! Of ik ze de stempel 'klassieker' waard vind ben ik nog niet helemaal over uit. Ze zijn best lekker, maar ze kunnen denk nog lekkerder. Iets smeuïger, volgende keer misschien net twee minuten korter in de oven. Maar ze zijn zeker het proberen waard!

Pindakaas jam cupcakes
voor 10 stuks

Cupcakes

  • 115 g zachte roomboter
  • 115 g zelfrijzend bakmeel
  • 115 g suiker
  • 2 eieren
  • 130 g pindakaas met nootjes

botercrème
  • 65 g pindakaas met nootjes
  • 60 g zachte roomboter
  • 1 tl vanille-essence
  • 200 g poedersuiker
  • 1 el melk
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden
  2. Mix de boter met het meel, suiker en eieren tot een glad beslag. Roer de pindakaas erdoorheen tot het goed vermengd is. Schep in de vormpjes en bak in 22 minuten gaar. 
  3. Voor het glazuur klop je de pindakaas met de boter en vanille licht en romig. Klop de gezeefde poedersuiker en melk er voorzichtig doorheen tot je een glad mengsel hebt. 
  4. Als de cakejes zijn afgekoeld snij je er met een mesje een stukje uit de boven- en binnenkant en vult deze met een theelepel jam. Verdeel de crème erover en zet er nog een dotje jam op. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten